کلید میناتوری (MCB) چیست؟

کلید میناتوری (MCB) چیست؟

2,4,6,10,16,25,32 آمپر با سطح حفاظت  IP20 عرضه گردیده است. این کلیدها طبق استانداردIEC 60068-2-30 و در شرایط محیطی گرم و سرد با محدوده دمایی 25-تا40 درجه سانتی گراد با حداکثر رطوبت 95% می تواند کارکند. طول عمر این کلید ها بطور متوسط 20000 بار عملکرد می باشد.این فیوز ها بیشتر در ساختمان های مسکونی و یا تجاری کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. ولتاژ نامی«Ue»که فیوز در شرایط عادی تحمل می‌کنند 440/250 ولت وبیشترین مقدار جریان اتصال کوتاهی که محافظ جان توانایی قطع در شرایط اتصال کوتاه را دارد و کلید تنها یک‌بار بدون اینکه آسیبی ببیند قادر به قطع آن می‌باشد و برای دفعات بعدی نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد (ICU) مقدار آن برابر 6000 آمپر می‌باشد. قطر سیمی که می توان به ورودی و خروجی این محافظ جان وصل کرد سیمی با قطر 16 میلیمتر می‌باشد.

 

منحنی قطع فیوز چیست؟

این منحنی نمایانگر  حداکثر زمان، نسبت به جریانی است که به‌صورت لحظه‌ای متحمل شده و فیوز در برابر این جریان لحظه‌ای واکنشی نشان نمی‌دهد. این کلیدها با توجه به منحنی قطع C در برابر جریان اضافه، بین 5 تا 10 برابر جریان نامی در زمان مشخص  قطع می‌کند.

 

دیگر تیپ‌های کلید مینیاتوری عبارت‌اند از B,D,K,Z که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته‌شده است.

 

تیپ B: کلیدهای مینیاتوری نوع B بیشتر در مصارف خانگی و روشنایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.این نوع کلیدها قدرت قطع جریان اضافه‌بار 3 تا 5 برابر نامی رادارند که به کلیدهای تند کار معروف‌اند.

تیپ D : این کلیدها مناسب مصارف خاص صنعتی مانند ترانسفورماتورها باقدرت قطع جریان اضافه‌بار 10تا 20 برابر جریان نامی هستند و زمان قطع آن‌ها از سایر تیپ‌ها بیشتر است.

تیپ K: این نوع برای حفاظت از مدارات قدرت،ترانسفورماتور و موتورها مورداستفاده قرارمی گرد.در این نوع کلید حد جریان برای قطع در موارد اضافه‌بار کمتر از سایر کلیدها است و هنگام اضافه‌بار مدار را سریع‌تر قطع می‌کنند ولی در موارد اتصال کوتاه منحنی قطع این نوع کلید بین D و C می‌باشد.

تیپ Z:کلیدهای نوع Z حساسیت بسیار بالایی نسبت به سایر کلیدها دارند.در هنگامی‌که جریان عبوری در مدت‌زمان مشخصی بیشتر از جریان نامی گردد فرمان قطع صادر می‌شود.حساسیت این کلیدها هم در مواقع اتصال کوتاه و هم اضافه‌بار از تمامی تیپ‌های دیگر بیشتر است.

بنابراین زمان قطع تیپ‌های نامبرده به ترتیب از سریع‌ترین عبارت‌اند از:

Z -> B -> C -> K -> D

 

این فیوز مانند سایر فیوزهای مینیاتوری دارای یک پل جهت اتصال سیم های ورودی و خروجی می باشد. تنها تفاوتی که فیوزهای مینیاتوری زیمنس با سایر فیوز ها دارند، در طراحی ضامن نگهدارنده و نحوه نصب آن روی ریل می باشد. ضامن نگهدارنده ریل این فیوز ها به صورت کشویی در زیر ترمینال خروجی قرار دارد. این ضامن کشویی این امکان را برای کاربر فراهم می کند که کاربر بتواند به راحتی و بدون استفاده از ابزار اضافی، فیوز را روی ریل نصب و یا باز کند. این فیوز با توجه به شکل ظاهری و ابعادی که دارد از آن میتوان در جعبه توزیع های کارگاهی نیز استفاده نمود.

 

نکات مهم در انتخاب کلید مینیاتوری

حداکثر جریان

تیپ فیوز یا منحنی قطع

حداکثر جریان لحظه‌ای یا اتصال کوتاه

 

ابعاد کلید مینیاتوری Iswitch

از جایی که ابعاد و اندازه‌های تجهیزات الکتریکی جهت طراحی و اندازه تابلو برق مهم است ابعاد کلید مینیاتوری تک فاز 6 آمپر هیوندا به‌صورت زیر می‌باشد.



دیدگاهتان را بنویسید